El següent article forma part del Llibret de la Falla Alquerieta - Museu Faller de Gandia, llibret que enguany ha estat guanyador amb el premi que atorga el Ceic Alfons el Vell a la qualitat literària. Malauradament, per motius tècnics, el meu article apareix incomplet. Ací podeu llegir-lo íntegrament.
PASSIÓ PER LA FOTOGRAFIA
Per David Marí
La
fotografia és un ofici de gossos. No cal entrenar-se, com un músic, un metge o
un ballarí. Tan sols cal tindre cert sentit de la composició i de l’ordre, i
trobar un just equilibri d’humor. Bones coses han nascut de l’ociositat i de la
contemplació. La fotografia no és més que un concentrat d’ociositat i
contemplació, revelat sota un clixé blanc i negre, ben fixat i assecat per què
no és vela massa ràpid. Amb aquestes paraules va definir la
fotografia, en una ocasió, un dels grans fotògrafs de l’Agència Magnum,
Elliott Erwitt
(París, 1928). I és cert. La fotografia, a diferència d’altres disciplines
artístiques, no és mai el resultat d’una gran complicació tècnica, com ocorre
alhora de compondre una gran simfonia o alhora de pintar un mural al fresc. Tan
sols és fruit d’un clic després de veure (o no) per un visor o (si ets més
modern) per una pantalla de LSD, al mateix temps que ordenem una sèrie de punts
i línies sobre un plànol. I hui en dia, ni tan sol fa falta fixar el clixé que
deia l’amic Erwitt.
Clavem la targeta a l’ordinador o dispositiu convenient (a no ser que tingues
bluetooth)
i... e voilà.
Pot
ser per aquesta raó, em vaig apassionar prompte per la fotografia. Després
d’estudiar Història de l’Art i patir certa frustració per no saber fer ni tan
sols la u amb un canut, vaig sentir la necessitat de fer alguna cosa de caire
creatiu. Vaig pensar en altres disciplines, però res de res. Tot massa
complicat. Per fi vaig optar per la fotografia.
Encara
que durant molts anys va ser considerada un art menor (Baudelaire no la podia
veure ni en pintura), hui en dia ningú posa en dubte el seu valor. Part del seu
èxit és déu, en part, a què es tracta d’una disciplina ideal per aplicar,
d’allò més bé, una de les característiques més importants de l’Art
Contemporani: la idea, el concepte. La majoria de moviments artístics dels
segles XX han fet prevaler la idea sobre aspectes formals on és més important
el que es diu que com es diu, on el fi està justificat pels mitjans. La
fotografia, amb un sol clic, és capaç de mostrar-nos una imatge on, a més de
qüestions formals, també és capaç d’atendre a aspectes conceptuals, deixant
d’un costat virtuosismes tècnics, com ja ho feren en altres terrenys artístics
mestres del segle XX, com ara, el creador de l’object trouvé,
Marcel Duchamp,
que aconseguí que un simple urinari es convertís en una font escultòrica de
primer nivell, o com el pare del Pop Art, Andy Warhol, que d’una simple llauna
de tomaca va ser capaç d’aconseguir tota una icona de l’art contemporani, entre
molts altres exemples. Lluny queda, doncs, el virtuosisme tècnic dels pintors
del Renaixement i del Barroc.
Però,
deixant a banda consideracions tècniques i teòriques, deixant a banda, per
descomptat, consideracions referents a la magnitud de l’equip fotogràfic, per a
mi la fotografia és una forma més d’expressió. Això és, ni més ni menys el que
m’apassiona d’aquesta disciplina. El seu poder evocador, el seu vessant poètic.
Grans fotografies s’han fet amb càmeres low
cost, sense molta cura tècnica i sense cap tipus
d’elucubració metafísica. Ja ho va dir Cartier-Bresson, un dels pares del fotoreportatge
i del controvertit Instant Decisiu, amb el seu consell mític i místic, alhora: per
fer una bona fotografia cal alinear la ment, la mirada i el cor.
Una
fotografia adquireix la condició d’artística quan és capaç d’emetre
bellesa. I aquesta bellesa ve donada gràcies al mestratge alhora de capturar
l’essència, l’ànima, l’esperit. Ací radica el vertader virtuosisme en
Fotografia. Aconseguir que l’objecte, el paisatge, el rostre fotografiat, a més
de mostrar la seua presència física, també manifeste
l’essència, l’essència de les coses, dels rostres, dels paisatges. I
aquesta mena de feeling fotogràfic
sols el podrem assolir si cultivem la nostra mirada a partir del bagatge
cultural de cadascú i de les experiències viscudes.
Xeresa, desembre de 2015
València, 2016
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada